Malang Tak Berbau....!!!

posted by Hasnul Azizi (-nEtPoSt-)

Kali ini saya ingin tunaikan janji saya kepada beberapa orang yang telah pun tahu berkenaan situasi saya di sini. Sebenarnya saya sudah 3 hari saya mendapat cuti sakit atau Attend C kerana kecederaan di kaki. Bukan terseliuh atau berlakunya retakan tetapi kali ini ibu jari kaki saya ditimpa meja semasa mengemas rumah beberapa hari yang lepas. Di bawah saya ceritakan satu persatu mengikut urutan:


Kerusi dan meja disusun sebegini bagi memudahkan proses pencucian kipas siling. Saya mengalihkan kedua-duanya serentak apabila ingin mencuci kipas yang lain.


Secara tiba-tiba kerusi yang di atas terjatuh dan berjaya disambut oleh saya. Tetapi tanpa saya sedari meja yang di bawahnya jatuh tertimpa ibu jari kaki saya.


Pandangan dari tepi posisi meja dan kerusi yang jatuh.


Cuba bayangkan ibu jari kaki saya digantikan dengan penyangkut baju itu.Ketika itu saya hanya terdiam kaku dan dengan perlahan mengalihkan meja tersebut. Darah terus mengalir tanpa henti melalui kuku ibu jari kaki saya yang terbelah.

Saya terus mengikat ibu jari kaki dengan 'bandage' bagi menghentikan pendarahan yang berlaku. Keesokan harinya saya terus pergi ke Klinik UPNM bagi mendapatkan rawatan. Ketika itu kuku saya telah pun bertukar menjadi biru gelap. Setelah bertemu staf perubatan di situ, beliau mengatakan kuku saya perlu dicabut kerana sudah terbelah dan bertukar hitam. Saya hanya mengiakan apa sahaja yang diperkatakan oleh beliau tanpa banyak tanya.

Pembedahan kecil dimulakan dengan membuka balutan asal. Setelah dibuka, darah kembali keluar dan beliau terus mencuci luka tersebut dengan air suling dan iodin. Kemudian ianya diteruskan dengan proses membius. Saya hanya mampu memegang kuat katil bagi menahan sakit. Lebih 5 kali beliau membius di kawasan yang berlainan sekitar ibu jari kaki saya. Setelah berasa kebas, kuku saya dicabut perlahan-lahan dan kesan bius menyebabkan saya tidak merasa apa-apa sehingga kuku saya selesai dicabut.


Gambar setelah kuku dicabut.

Kemudian luka saya dicuci semula dan pelbagai krim dan ubat disapu bagi memastikan luka saya cepat sembuh. Akhir sekali ibu jari saya dibalut dengan kemas supaya saya selesa bergerak ke mana-mana sahaja.


Gambar ibu jari setelah selesai dibalut.

Terima kasih saya ucapkan kepada senior dan 'housemate' yang banyak menolong saya ketika kejadian. Juga terima kasih saya ucapkan kepada staf perubatan Klinik UPNM yang melakukan pembedahan kecil tersebut. Kepada semua yang mengambil berat tentang diri saya juga saya ingin ucapkan setinggi-tinggi penghargaan terutama kepada Abah, Umi, Hawa dan juga keluarga di rumah.


Terima kasih sekali lagi kerana mengambil berat.

Hasnul Azizi

19 comments:

beliamuda said...

aku tak tergambar kesakitan yang ko alami..

salam takziah...

annur razali said...

cipat pulih, :)

Hasnul Azizi said...

to beliamuda>
saKit besa jEr...
jUz riMas cKet nGan baLuTan tUh...
nK bKaK xLeh LaGi...

neWay tHanx...

to annur razali>
tHanx 4 da WisH...

mYaLyLyA said...

careful next tyme keyh....

aMyErInAiMiE said...

ayoh!sy penah alami ni.kene operate ibu jari kaki kiri.bile abes bius tu ya allah!!sakitnyee..

tp xpe..wpun kuku jd kecik skit dr sblumnye tp ia tumbuh cantik.sayangi lah jari anda.

get well soon!

DaKMuO said...

Salam.. aiseymen bro... walaupun ibu jari kaki je bro.. tp aku tau bro.. penderitaan tu mcm rasa nk tercabut bijik mata... lagik2 time nk enject bius tu.. aiseymen.. pape hal pn bro.. aku ucapkan selamat cepat sembuh... hati2 bro next time... malang mmg xberbau.. tp skang aku bau durian je.... jom pekena...

Hasnul Azizi said...

to mYaLyLyA>
ok... tHanx weH...

to aMyErInAiMiE>
yuP... tP saKit Lg mse kNe biUs...
pas abes biUs tu Leh taHan Lagi...
KuKu jD chaNteK eK...
PerGGh, xsBar nK tGGu smBuh...
tHanx 4 da wiSh...

to DaKMuO>
rSe2 kO Laa, nK x bnDe tU bruLang sKaLi Lagik...
haHa...

(to be) Ir. Nizam said...

kalau ia pon.. gamb 2... isk.. menakutkan la pak cik..

sharamli said...

bijak mencari penyakit..tahniah!!

zatiesiska abdul rahman said...

omg...i tot xde pic kaki berdarah...adoi sakit gle...msti ko nangis an haha :P

Hasnul Azizi said...

to (to be) Ir. Nizam>
aLahai aBg asKar uDara soRang neH...
xKan xLey tenGok kOt...

to sharamli>
banYakLe kO punYe biJak...
ceiSs...

to zatiesiska abdul rahman>
haHa... tu yG sPeseL tuH...
Live Pic mSe suRgeRy...
mNe dE aKu naNges weYh...
kontRoL maCho...

~ngEe...

miss izan said...

hasnullll
aku dapat rasekan kesakitan itu ;(
sian nye ko.
pasni gune la tangga. jgn la susun kerusi tu cam tu lg.
bahaya la...

semoga cepat sembuhh.

awa said...

awk ni.. =(

Hasnul Azizi said...

to miss izan>
haHa...
tHanx aTas naSehat berGuna tu...
aAamiNn...

to awa>
soRi sYg, mne Laa nK taU...
bNde daH nK JaDi kan...
huHu...

POSH76 said...

eee apa ni sakit tau...huhu..sian ko...

haNNa dOnuT said...

simpati betul aku kat meje tu...meje tu ade cedere x???

Rifqi Al-lil said...

aku penah rasa.sakit woo.
tapi takpa, nanti kuku lawa. haha

Hasnul Azizi said...

to POSH76>
tHanx coZ siaN kt aKu...

to haNNa dOnuT>
ceiSs ko haNNa...
kaLu kO yG keNe konFem naNges...
namPak anJing pOn da naNges...
haHa...

to Rifqi Al-lil>
kO kne mSe kt tRans dLu kaN...??
LaWa eK kuKu nNt...
heHe...

Anonymous said...

Dapat komisen lg…

seronoknye!!!!!!!!!!!!!Nak duit semudah ABC..Cuma klik http://www.myspacetunai.com/HASLAM89
KLIK JE!!!!!!!!!!!!
pendaftaran skali seumur idup..juz klik!!!!!!!!!easy!!!!!!!!!!!!!!!!
Cuma rm49.90
TRUST ME!!!
Ym- haslam_navy89